onsdag 2 september 2009

Inställd mattelektion för 5A

Efter första mötet med datorerna i torsdags har barnen ivrigt fått vänta på att få använda dem igen. Igår blev det äntligen dags. Mac- datorerna skulle tas fram under mattelektionen och uppgiften var att träna på multiplikationstabellerna på tid.

Detta krävde att vi skulle koppla in oss på nätet via skolans trådlösa nätverk. Två tredjedelar av klassen lyckades och en tredjedel inte. Än var det tydligen inte ordnat så att det trådlösa nätverket fungerade över hela skolan. Nu gällde det för mig att snabbt komma på en plan B. Tala om för eleverna att vi skulle ha matte utan datorer var det inte på tal om.

Som tur var visste jag att min kollega haft en bra lektion i sin klass med datorerna. Det var bara för mig att sno hennes idé. Barnens nya uppgift blev att skriva kort om sig själv, lära sig infoga bild från photo booth och spara.

Alla i klassen satt helt tysta och skrev klart sin text. Först när det var klart fick de ta bild på sig själva. Då var det inte lika lätt att vara tyst längre. Det blev ju fantastiskt roliga bilder man fick till med de olika effekterna som fanns på photo booth. Skratt fylldes över hela klassrummet.

Ja, tiden går fort när man har kul och det blev redan dags att avsluta för dagen. Jag fick redan nu frågor om när vi ska arbeta med datorerna igen.

Sabrina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar