torsdag 3 september 2009



En sommardag för länge sedan ville en groda uppleva något spännande... Så börjar texten som eleverna skulle läsa in.

Uppgiften var att läsa in en text med hjälp av podcastfunktionen i Garageband. Syftet med övningen var att träna på att läsa högt och att bli medveten om hur man låter när man läser.
Jag visade på min dator på projektorn hur man gör när man spelar in.
Eleverna fick sedan sina texter, de läste igenom dem och började spela in. Men vad var det som tickade hela tiden? Ett väldigt störande bakgrundsljud. Ja, vi får spela in ändå, fick jag säga till barnen. Förmodligen kommer någon på hur vi får bort det. Och mycket riktigt, efter en stund hade en av eleverna kommit på att man kunde stänga av metronomen under reglage i verktygsfältet.
Den upplevelsen har jag redan av barnen, att är det något de inte kan på datorn så kommer de på det till slut.

Tror ni att ni kan bli bättre på att läsa högt genom att spela in på datorn, frågade jag barnen i slutet av lektionen. De trodde de absolut. Så det här gör vi igen
.

Lena

1 kommentar: